D.E.Y.A.W.A.N.N.Y Deyawanny.: Tips Hidup dengan Berjaya dan Berkat di Matrikulasi



Sunday 9 November 2014

Tips Hidup dengan Berjaya dan Berkat di Matrikulasi

Assalamualaikum.
Huh. Setelah sekian lama..finally ter-update jugak blog ni. Hihi. Sibuk je memanjang ..Maklumlah I tengah  belajar kat matriks you know??
Banyak benda yg berlaku since I move on t this matric..Mizah, Kiki..semua pakat pergi keluar..sambung belajar tempat lain. In Shaa Allah,,semoga mereka Berjaya.Dan aku…masih tetap menghabiskan sisa-sisa hidup PST  di matrik ni. Huhu. Such a great life,isn’t?
Baru aku tau hidup kat matriks tak senang and tak susah macam org luar kata. Apelaaahhh!! Betullah orang kata experience IS THE BEST TEACHER, That’s absolutely right .
But,Overall,,aku bersyukur dapat sambung pengajian kat matriks ni. Even…aku ingat lagi kata-kataku kat  mak aku sebelom aku amik SPM.
“Adik..nanti masuklah matriks..senang sikit,”
“Matrikssss?????(dengan panjangnya) ….tak maulahhhh..nanti kena jumpa balik dengan bio(alergik) balik…Ishhh..cukup-cukuplah time spm ni..”
At last ? Kat mana aku skang ? MATRIKULASI .. Haha.. Sudah takdir apakan daya.
Hidup kat matrikulasi ni senang ja. Nak tau apa tips dia ? Haha. *cehbajetko nk bg tips*

1.  RAJIN.


Kalau malas..alamatnya duk rumah jelah tunggu anak raja datang minang. Knp anak raja? Yelaa..Nnt jd ini dia takdelah bnyak keje sgt kena buat. Kalau org biasa  nampaknya terpaksa jugakla korang masak,asuh pinggan semua.SO jgn mengeloh kalau tak laki kasi cerai,baru tau. So ..apa yg aku nk tekankan ?? RAJIN …RAJIN…RAJIN…Kalau malas? Bungkus..gulung tikar.Siapa pun taknak dengan kau kalau malas ye tak?


2. BERKAT.

Hidup mesti mau ada berkat ma. Haha. Tak kiralah berkat tu datang dari pelbagai source dalam hidup kita.Dari kawan..dari cikgu…makcik guard,..ustaz..makcik cleaner..makcik kafe dll. See ?? Nampak tak betapa banyak sumber berkat itu datang? Let say. Kita setiap kali berjumpa dengan mereka bagi salam..can you imagine how their feelings at that time. Mesti diorang rasa tersentuh kita doakan mereka..Apa yg mereka buat? In Shaa Allah mereka akan doakan kita  balik. So..hidup kita haritu in shaa Allah bermakna.Dari Kawan pulak…jgn kecikkan hati diorang. Even though kawan kan?? Tak semestinya untuk disakiti selalu*ayatapani*..Kalau diorang mintak tunjuk ajar..please jgn sombong or kata.
“Eleehhh..senanng je ni …takkan yang tu pn ko tak tau?”

Seem that you are very snobbish person in this world. Aku pun nyampah kalau org kata macam tu. Kalau GENIUS TAHAP MAKSIMUM aku tak kesah.Ni dia pun 2X5 je. Nanti kalau Allah tarik nikmat ilmu kau tu..baru kau tahu..rendah macamana diri kau saat tu. Ingat ilmu tu datang dari mana? SO behave okay.DUk kat matriks ni macam-macam ragam manusia aku tengok..I'm a good observer you,know?

That;s all. Dengan 2 tips tu in shaa Allah kejayaan dalam tangan ,kalau diizinkan Allah.
Kalau kita dh struggle hard tahap mamposs tapi still gagal..check balik diri. Apa yg salah. Hu bungan dengan Allah maccamana? Dengan manusia?
Check ..check and terus check…Be Psitive.
Remember Allah is the best planner .

#Salamsayangdariwani#

The Capacity To Learn Is A Gift , The Ability To Learn Is A Skill , The Willingness To Learn Is A Choice

0 00 orang setuju:

 
Copyright © . All Right Reserved by Nur Sharwani